Kabinet en oppositie onderhandelen deze dagen over het nieuwe Belastingplan van het kabinet. Het kabinet wil onder meer de inkomstenbelasting verlagen, de vermogensrendementsheffing aanpassen en de BTW op een groot aantal producten en diensten verhogen. Waarover gaat het precies en wat kun je als ondernemer verwachten? De belangrijkste maatregelen op een rij.

Het kabinet heeft zijn belastingplannen verdeeld in drie pakketten. De maatregelen in pakket 1 gaan zeker of vrijwel zeker door. De maatregelen in de pakketten 2 en 3 zijn veel minder zeker. Het kabinet moet hierover onderhandelen met de oppositie en mede omdat veel maatregelen in deze pakketten niet populair zijn, is het maar de vraag of en zo ja in welke mate de oppositie hieraan wil meewerken.

Pakket 1: Lagere lasten op arbeid
Het kabinet trekt in totaal 5 miljard uit om de lasten op arbeid te verlagen. Dit moet huishoudens met een of twee werkenden op jaarbasis gemiddeld 800 euro opleveren. Het kabinet verwacht dat de plannen de lagere inkomens een koopkrachtvoordeel van 3,5 procent opleveren en de hogere inkomens een voordeel van 1,5 procent.

Arbeidskorting verhoogd
In Box 1 van de inkomstenbelasting wordt de arbeidskorting verhoogd met honderden euro’s per jaar. Dit levert alle werkenden een belastingvoordeel op.

Tarief derde schijf omlaag

In Box 1 wordt het tarief in de derde schijf verlaagd van 42 naar 40 procent. Hier profiteren met name de middeninkomens van.

Derde schijf verlengd
De derde schijf wordt verlengd van 57.500 euro naar 65.500 euro. Het tarief van 52 procent (de vierde schijf) gaat pas in vanaf het laatstgenoemde bedrag. Hierdoor gaan de hogere inkomens minder belasting betalen.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting verhoogd
Het belastingvoordeel voor mensen met kinderen tot 12 jaar wordt verhoogd.

Kinderopvangtoeslag verhoogd
De verhoging van de kinderopvangtoeslag moet ouders tussen de 25 en 50 euro per maand opleveren.

Vermogensrendementsheffing aangepast
De belasting op spaargeld in box 3 gaat op de schop. Het Kabinet gaat een knip maken tussen sparen en beleggen. Vervolgens kijkt het kabinet naar het gemiddelde rendement dat een spaarder of belegger heeft gehad. Op basis daarvan volgt er een aanslag. Op dit moment geldt nog een fictief rendement van 4 procent. Hierdoor betalen veel spaarders momenteel meer belasting dan ze rente ontvangen.

Half miljard voor werkgevers die laaggeschoolden aannemen
Voor werkgevers die laagbetaalde of laaggeschoolde werknemers in dienst nemen wordt het ‘loonkostenvoordeel’ geïntroduceerd, een korting op de werkgeverslasten. Het kabinet trekt hier een half miljard voor uit.

Pakket 2: BTW-verhoging
In pakket 2 vinden we de plannen om de BTW op alle producten en diensten behalve de eerste levensbehoeften op te trekken naar het hoge tarief van 21 procent. Dit betekent dat onder meer kappers, fietsenmakers, musea, podiumoptredens en sportwedstrijden flink duurder gaan worden, net als de horeca en ook kranten en tijdschriften. De maatregel moet de schatkist vier tot vijf miljard euro opleveren.

Het laat zich raden dat de maatregel een negatieve invloed zal hebben op de consumptie, net nu de economie weer aan begint te trekken. Het plan heeft tot felle reacties geleid van ondernemersorganisaties en brancheorganisaties, die het ‘een dolksteek in de rug van ondernemers’ en ‘absoluut onaanvaardbaar’ noemen. Uit berekeningen van brancheorganisaties komt naar voren dat de BTW-verhoging tienduizenden banen gaat kosten.

Het kabinet heeft de steun van de oppositie nodig om de BTW-verhoging door te voeren. Het is een grote vraag of het kabinet die steun krijgt.

Energiebelasting omhoog
Ook onderdeel van het tweede pakket is een verhoging van de energiebelasting.

Pakket 3: Overige maatregelen
Het kabinet heeft de ‘moeilijkste gevallen’ onder de maatregelen bewaard voor pakket 3. Deze plannen zijn niet zeker, er kan onenigheid over bestaan binnen het kabinet en er moet over onderhandeld worden met de oppositie.

Geld uit gemeentefonds inzetten voor werkgelegenheid
In pakket 3 springt de wens van het kabinet om vier tot vijf miljard euro uit het gemeentefonds te halen het meest in het oog. Het kabinet wil dit inzetten voor de werkgelegenheid. De gemeenten moeten dit geld echter wel terughalen bij de burger. Bijvoorbeeld door de Onroerende Zaakbelasting te verhogen. Dit zou wel een indirecte nivelleringsmaatregel zijn. Met name de VVD loopt hier niet warm voor en het is de vraag of de plannen uit pakket 3 doorgang zullen vinden.

Geen 100.000 banen erbij

De belofte die minister Dijsselbloem op Prinsjesdag deed, dat het nieuwe belastingplan 100.000 banen zou opleveren, wordt niet gehaald. De teller blijft volgens berekeningen staan op maximaal 65.000, bevestigden ingewijden aan De Telegraaf, als de drie pakketten volledig worden uitgevoerd. Het meest zekere eerste pakket van de maatregelen levert 40.000 banen op, wat op termijn daalt naar 35.000.

Ondernemers: Belastingvoorstellen goede kant op, hogere BTW blijft slecht
De ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW zijn tevreden dat de meeste punten voor ondernemers in de belastingvoorstellen van het kabinet de goede kant op gaan. Alleen het voorstel om de broodnodige lastenverlichting te financieren door de BTW te verhogen is slecht en niet nodig, stellen zij. Door de gunstige ontwikkeling van de overheidsfinanciën is er volgens hen ruimte om volgend jaar en in 2017 de lasten met in totaal netto 10 miljard euro te verlagen. De ondernemers pleiten voor lastenverlichting en niet voor lastenverschuiving en verzetten zich dan ook tegen een lastenverschuiving richting gemeenten.

Rikco Pardoen | BC.nl