Getoetst (7): ‘Door de toetsing zet ik nu de puntjes op de i’

“Ik deed het allemaal wel, maar ik legde het onvoldoende vast.” Erik Hendriks van 030 Accountant in IJsselstein bereidde de toetsing van zijn eigen kantoor nauwgezet voor en heroverwoog in dat kader zijn hele werkwijze.

Hij werkte bij een klein, bij een groot en bij een middelgroot accountantskantoor en toen hij bij zijn laatste werkgever in een leidinggevende functie altijd het gevoel had dat hij “een sneltrein moest halen” begon hij in 2011, na ampel beraad, voor zichzelf. “Een betere balans tussen werk en privé. Het is een cliché, maar bij mij draaide het, met een paar kleine kinderen thuis, precies daar om”, zegt Erik Hendriks. Uiteraard wist hij dat hij als nieuw kantoor zou worden getoetst. “Maar soms kan het lang duren voordat je aan de beurt bent. Gelukkig was dat bij mij niet het geval.”

Zorgen maakte hij zich niet over de toetsing. “Bij een vorige werkgever was ik al bij toetsingen betrokken. Ik dacht te weten wat ik kon verwachten.” Toch besloot hij zich extra voor te bereiden. “Ik heb een cursus gevolgd en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad, want dat was in meerdere opzichten een eyeopener. Centraal staan de vastleggingen, dat werd mij zonneklaar. En dat zou ik moeten verbeteren, begreep ik, want ik deed alles wel zoals het was bedoeld, alleen legde ik het onvoldoende vast.”

ErikHendriks_web.jpg

Handboek

Hendriks noemt drie punten die hij heeft aangepakt: de inrichting van de dossiers, de waarneming en de vastlegging van procedures in een eigen handboek. “Naar aanleiding van de toetsing zet ik nu de puntjes op de i. Zo ben ik eens een keer extra om de tafel gaan zitten met de collega die mij moet vervangen als ik niet beschikbaar ben, en we hebben de afspraken goed vastgelegd. Een eigen handboek, daar was ik zonder de toetsing waarschijnlijk ook niet aan begonnen, maar dat ben ik toen ook gaan aanleggen.”

Horeca

Het is zonder meer de formele benadering die overheerst in de criteria van deze toetsing, merkt Hendriks op. Met andere woorden: de vraag of je een goede accountant bent, is nog niet beantwoord als je een voldoende scoort op de toets – wat bij hem overigens wel het geval was. “Hoe ga je met klanten om? Hoe deskundig ben je? Snijden je adviezen hout? Verwijs je klanten op tijd door naar specialisten? Dat zijn toch ook behoorlijk belangrijke vragen voor een accountant in het mkb, zo lijkt mij.”

Hendriks heeft vooral veel klanten in de horecasector, waar hij zelf een sterke band mee heeft: hij studeerde aan de middelbare hotelschool en werkte enkele jaren in de horeca. “Door die binding wordt het vak extra boeiend. In combinatie met je deskundigheid ben je dan echt in staat de adviesfunctie handen en voeten te geven. En dat zie ik als mijn belangrijkste taak.”

Bron: www.accountant.nl dinsdag 23 september 2014
Accountant-nl-banner-nieuws