We zien een aantal belangrijke redenen waarom accountants meer strategische diensten moeten aanbieden en zich moeten ontwikkelen tot businesscoach. Klanten willen bijvoorbeeld meer transparantie als het gaat om het aantal gefactureerde uren.

• Meer concurrentie in de markt
• Betrek klanten bij de ontwikkeling
• Waarom wordt een accountant een bedrijfsadviseur?

Meer concurrentie in de markt
Door de concurrentiestrijd van de laatste jaren zijn de tarieven waarschijnlijk onder druk komen te staan. Met alle gevolgen voor de marges. (Zo niet… van harte gefeliciteerd!) Het is geen geheim dat veel accountantskantoren het zwaar hebben. En voor welke branche geldt dat nou eigenlijk niet?

Veranderingen scheppen kansen
Klanten zitten niet alleen bovenop hun uitgaven, ook hun verwachtingen zijn veranderd. De lat ligt hoger. Kortom, we leven in onzekere tijden. Maar het kunnen ook mooie tijden zijn als je bereid bent te investeren in een nieuwe toekomst.

Afwachten is geen optie
Als accountant moet je op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Gelukkig zijn de kansen legio. Het enige wat je je niet kunt veroorloven is achterover leunen en afwachten. Er moet echt iets veranderen. Je bedrijf moet zich ontwikkelen.

De echte professional is proactief
Een goed begin is om je klanten actief te benaderen, met bedrijfsinformatie die altijd up-to-date is. Denk aan strategische rapportages en nauwkeurige analyses. Daarmee kan je een gezonde adviespraktijk op- en uitbouwen. Door daarnaast alledaagse taken uit te besteden aan klanten – of gewoon te automatiseren – is er meer tijd om te werken aan de adviespraktijk.

Betrek klanten bij de ontwikkeling
We moeten je teleurstellen. Je bent er niet met nieuwe visitekaartjes en een vlotte powerpoint. Je bedrijf moet echt een transitie doormaken. Een goed geplande ontwikkeling, waar je klanten nauw bij betrokken zijn. Zo kan je nieuwe diensten aanbieden en zet je je bedrijf neer als betrouwbare bedrijfspartner voor de lange termijn.

Samenvattend: waarom wordt een accountant een bedrijfsadviseur?
• Veranderende marktbehoeften – MKB’ers hebben meer nodig dan iemand die alleen de boeken doet.
• Een kans om extra inkomsten bij klanten te genereren.
• Versterk de relatie met klanten door een essentieel onderdeel te worden van hun dagelijkse bedrijfsvoering.
• Haal meer uit je beste medewerkers. Laat ze niet verzanden in administratie- en controlewerk.

Wil u een businesscoaches voor uw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op met Erik Hendriks van 030 Accountant.

http://www.bc.nl/kennisbank/financiele-zaken/administratie/32921-Accountants-moeten-businesscoaches-worden.html